Recenze

„Před půldruhým rokem jsem si pořídil kytaru Sigma Guitars DR-1HST jejíž recenze zaujímá od té doby čestné místo na těchto stránkách. Před nedávnou dobou jsem podlehl již delší dobu trvajícímu puzení pořídit si od této sympatické značky další exemplář a po opravdu velmi dlouhém vybírání padla má volba na model 00M-15S15 Series.“

„Po druhé světové válce měla značka původního amerického výrobce Sigma Guitars již více než stoletou historii a kytary Martin byly známé na celém světě. Problémy nastaly, když se válkou zdecimované Japonsko za vydatné pomoci amerického i jiného kapitálu začalo stavět opět na nohy, což se kromě jiného projevilo prudkým růstem průmyslové výroby. Po světě křižovaly stovky agentů, kteří legální, pololegální a někdy i vysloveně nelegální cestou sháněli inspiraci, plány, postupy a informace k jejímu rozvoji. Že se tato situace nevyhnula ani odvětví výroby hudebních nástrojů je logické a tak se stalo, že již v šedesátých letech minulého století Japonsko produkovalo takové množství nepříliš kvalitních, ale levných napodobenin, že to samotnou firmu přivedlo k rozhodujícímu kroku – přímo v Japonsku byla v roce 1970 pod značkou Sigma Guitars založena paralelní výroba výrazně levnějších nástrojů, ovšem při zachování základních výrobních principů a postupů mateřské továrny. Historie značky Sigma Guitars je velmi pestrá a zmíním už jen to, že po několikerém stěhování z Japonska přes Koreu, Taiwan a Indonésii byla výroba v roce 2007 ukončena. Ovšem jako dobrá zpráva pro příznivce této značky už za čtyři roky v roce 2011 se výroba obnovuje (tentorkát v Číně) pod novým majitelem, kterým je AMI Musical Instruments z Mnichova. A Němci si evidentně dokážou pohlídat kvalitu.

„Teď už konečně ke kytaře. Velikost 00 se také nazývá Parlor a už samotný význam tohoto slova napovídá, k jakému účelu byly tyto kytary původně požívány. Parlor znamená „salon“ a tyto nástroje opravdu sloužily k domácímu muzicírování a hraní všude tam, kde byly jejich menší rozměry výhodou a trochu slabší a středový zvuk nebyl na škodu. Kytary tohoto tvaru a velikosti začal vyrábět původní americký výrobce již na začátku druhé poloviny 19. století a byly nesmírně populární prakticky až do dvacátých let minulého století, kdy je postupně převálcoval velký a hlučný Dreadnought, k jehož masovému rozšíření paradoxně přispěla i velká hospodářská krize v USA, neboť hudební produkce a muzicírování nebylo při používání původních menších kytar dobře slyšet. Každá společenská místnost byla totiž plná nezaměstnaných mužů a vznikající hluk přehlušoval zvukově slabší malé nástroje.“

„V současnosti obliba těchto nástrojů roste, protože představují určitý odklon od moderní doby plné hluku a světla, symbolizují návrat ke kořenům kytarové hudby a umožňují zažívat tu pravou „vintage“ atmosféru.Sigma Guitars používá některé názvy a označení shodné s C.F. Martin a zrovna tato kytara je toho příkladem. 15 Series se vyznačuje především tím, že všechny nástroje této série (to platí pro obě firmy) mají přední rezonanční desku vyrobenou z masivního mahagonu. Vliv použitých materiálů spolu s věhlasem značky lze pěkně pozorovat na cenovém rozpětí jednotlivých modelů této série, který u C.F. Martin činí v přepočtu cca 45 000 Kč až 56 000 Kč, kdežto u Sigma Guitars je toto rozpětí cca 10 000 Kč až 20 000 Kč.“

„V označení nástroje s cenou 12 990 Kč, tedy 00M-15S, jsou zakódovány všechny základní informace: 00 znamená velikost korpusu, M je mahagon, 15 označuje sérii a S („short“) informuje o tom, že u této kytary je krk nasazen na tělo na 12. Pražci. Kytara má trochu širší hmatník, který má na nultém (kostěném) pražci šířku 44,5 mm a na 12. pražci je jeho šířka 59 mm. To s sebou přináší i větší rozteč strun, která na nultém pražci činí pohodlných 38 mm (standard bývá cca 35 – 36 mm) a na sedlovém pražci kobylky činí vzdálenost os strun E1 a E6 celých 59 mm, kdežto běžné westernové kytary mají tuto rozteč kolem 55 mm. Hmatník má značnou šípovitost a místa je na něm opravdu dost. Menzura je 645 mm, což je celkem běžná hodnota. Díky menšímu tělu (cca 36“), kratšímu krku a širšímu hmatníku, nástroj velmi příjemně padne do ruky a uvedené parametry přímo vyzývají ke klidné prstové hře a brnkání.“

„Na první pohled zaujme přímočaré a minimalistické řešení řemeslného zpracování, kdy na kytaře nejsou použité vůbec žádné ozdobné lišty, výložky a lemovky, jen kolem rezonančního otvoru je jednoduchý intarzovaný kroužek. Lak je hedvábně matný a příjemný na dotek. Nicméně ještě před nějakým časem bych se na takovou kytaru ani pořádně nepodíval, ale jakmile jsem propadl kouzlu takové jednoduchosti, objevil jsem smysl této konstrukce a její podmanivou krásu. Hlava je podobná jako na klasické kytaře a jejímu čelu vévodí nápis Sigma Guitars. Použité „vintage“ mechaniky Grover chodí jako po másle. Na spodní straně místa spojení krku a hlavy je charakteristický trojúhelníkový výstupek, který funguje jako zpevnění tohoto namáhaného místa a též efektním způsobem doplňuje originální vzhled nástroje. Spojení krku a hlavy je takovým malým uměleckým dílem. Krk i hlava vypadají, že byly vyrobeny z jednoho kusu mahagonového trámku. Profil krku je příjemně robustní, vyšší hmotnost silnějšího krku se trochu pozná i na vyvážení kytary, která je trochu těžší do hlavy, ale to není nic proti ničemu. Kytara váží 1760 g, což je zhruba o 300 g méně, než má běžný dreadnought. Hmatník je z palisandru, který barevně dokonale ladí s mahagonem použitým na korpus a to celé dohromady vytváří esteticky lahodný celek. Orientační značky jsou perleťové, nenápadné, ale funkční. Již jsem zmínil, že hmatník je nasazený na tělo na 12. pražci, v tomto případě byl ale obvyklý počet pražců na hmatníku (20) zachován a část hmatníku vedoucí po horní desce kytary je proto delší než bývá obvyklé. S tím se mírně posunul i rezonanční otvor směrem ke kobylce, což kytaře dává až uhrančivý vzhled. Kobylka je palisandrová a její jednoduchý obdélníkový tvar zaručuje ten nejlepší přenos zvuku. Kostěný sedlový pražec je ručně kompenzovaný pro dosažení správného ladění v oktávách. Výstupky po stranách kobylky naznačují příslušnost k historické předloze. Kytara je dokonale geometricky sesazená, kdy hmatník a kobylka jsou v jedné rovině bez jakékoli odchylky, což umožňuje správné a přesné seřízení požadovaného dohmatu při zachování potřebné výšky sedlového pražce na kobylce a úhlu přes něj opřených strun. Je potěšující, že ani moje opravdu nekompromisní ladička TC Electronic neodhalila žádné nedostatky při ladění v oktávách. Kytara byla dobře seřízena již z výroby a vyžadovala jen malé snížení dohmatu.“

„Uvnitř je kytara čistá a standardní žebrování typu X je provedeno esteticky a bezchybně. Obě hlavní desky jsou sesazené ze dvou půlek, zvenčí to díky kresbě mahagonového dřeva není poznat, ale je to tak. Trochu překvapí mohutnost žeber, jejichž rozměry dávají pocit, jako bychom měli v ruce dvanáctistrunnou kytaru. I můj Taylor 114 Grand Auditorium (41“) má žebra tenčí a nižší. Předpokládám, že výrobce ví, co dělá, ale bylo zajímavé mít v oblasti žebrování korpusu možnost trochu experimentovat a sledovat následné zvukové proměny. Štítek s logem, označení modelu a dalšími údaji uvnitř kytary je docela velký, ale celkem nenápadný, označení „Made in China“ je provedeno větším písmem než jméno firmy vlastníka AMI Musical Instruments. Konečně se našel někdo, kdo se nestydí za zemi původu svého zboží.“

Srovnávat po zvukové stránce kytary této velkosti lze především mezi sebou, protože hráč často podvědomě srovnává zvuk s dreadnoughtem a logický nedostatek dunivých basů může vyvolat mylný dojem, že kytara nehraje dobře. To by ale bylo velmi povrchní hodnocení. Kromě oněch dunivých basů, které se v malém těle opravdu jen těžko naleznou, kytara hraje hlasitě, má průrazný zvuk a zvonivé výšky. Dokáže i zabasovat na struně E6, jen je v tomto případě lepší použít trsátko, nebo palcový prstýnek, který strunu lépe rozkmitá. I v hlučnějším prostředí se tento malý nástroj prosadí, na rozdíl toho co bylo psáno v úvodu, až překvapivě dobře.“

„Děkuji všem, kteří dočetli tuto recenzi až do konce a nezbývá mi než popřát všem majitelům nástrojů této značky hodně příjemných hudebních zážitků a těm kteří ještě váhají s koupí kytary Sigma Guitars vzkázat, neváhejte!“

-Ing. Pavel Schinkmann-

Facebook Twitter Google+ Pinterest

vlajka cz vlajka pl vlajka sk